maanantai 27. syyskuuta 2021

Asevelvollisuus - parasta ennen eilistä

(Kirjoitus on julkaistu Keski-Suomen Maanpuolustajan 3/2021 pääkirjoituksena.)

Perustuslaissa säädetään yleisestä maanpuolustusvelvollisuudesta. Suomalainen puolustusratkaisu ei kuitenkaan pohjaudu suoraan tähän, vaan Suomen sotilaallisen maanpuolustuksen kuvataan yleensä perustuvan yleiseen asevelvollisuuteen ja vahvaan maanpuolustustahtoon.


Yleisestä asevelvollisuudesta puhuminen on kuitenkin harhaanjohtavaa. Asevelvollisuuslain mukaan asevelvollisia ovat vain miehet, ja tällä hetkellä miesikäluokasta noin 65 % suorittaa asevelvollisuuden. Kun miehiä on koko ikäluokasta noin puolet, tarkoittaa yleinen asevelvollisuus tosiasiallisesti velvollisuutta, joka koskee alle kolmasosaa koko ikäluokasta.

Asevelvollisuus on suorittajansa kannettavaksi tuleva implisiittinen vero: asevelvollisuudella on vaihtoehtoiskustannus, joka on se palkka, jonka asevelvollinen saisi ansiotyöstä, jos hän ei olisi suorittamassa asevelvollisuutta. Lisäksi asevelvollisen poissaolo työvoimasta vaikuttaa bruttokansantuotteen määrään. Vuositasolla tämä piilokustannus ja -vero on hieman yli kaksi miljardia euroa. 

Nykyiseen yleiseen asevelvollisuuteen liittyy siis selkeitä tasa-arvo-ongelmia. Lähtökohtainen ajatus siitä, että jokin velvollisuus koskee vain toista sukupuolta, on tasa-arvon periaatteiden vastainen, vaikka tasa-arvolain perusteluissa kieli keskellä suuta muuta väitetäänkin. Kukaan ei myöskään esittäisi veroa, joka koskisi vain kolmasosaa kansasta.

Nykyiseen asevelvollisuuteen liittyykin myös selkeä vapaamatkustusongelma: kansallinen turvallisuus ja maanpuolustus ovat julkishyödykkeitä, joita kaikki kuluttavat. Siksi kaikkien tulisi myös osallistua joko niiden tuottamiseen tai tuottamisen kustannuksiin – sukupuolesta tai omasta halusta riippumatta.

Nykyisessä asevelvollisuusjärjestelmässämme on myös muita ongelmia, joista keskeisin liittyy sen tuottamiin ja kansallisen turvallisuuden varmistamiseen saatavilla oleviin suorituskykyihin. Asevelvollisuus on säilynyt lähes muuttumattomana yli sata vuotta, ja se tuottaa suorituskykyjä ennen kaikkea perinteisten sotilaallisten uhkien torjuntaan. Niiden rinnalle on kuitenkin noussut paljon uusia uhkia, esimerkiksi informaatio- ja kyberuhkia, joita varten asevelvollisuuden avulla ei juuri tuoteta valmiutta, mutta joihin varautumiseen siviiliyhteiskunta tuottaa osaamista laajasti.

Siviilimaailman tuottama osaaminen ei kuitenkaan välttämättä ole maanpuolustuksen käytettävissä. Pääesikunta kokosi viime vuonna puolustusministeriölle lausunnon uusien tiedustelulakien toimivuudesta. Lausunnossa nostettiin esille se, että esimerkiksi tietotekniikka-alan syväosaajista monet ovat joko siviilipalvelusmiehiä tai kokonaan vapautettuja asevelvollisuudesta. Lausunnossa esitetäänkin pohdittavaksi ratkaisua, jossa myös tällaiset henkilöt voitaisiin sijoittaa esimerkiksi sotilastiedustelun reserviin.

Suomen kaltaiselle pienelle maalle ja kansantaloudelle velvollisuuteen perustuva järjestelmä on ainoa tapa tuottaa puolustuskyky – esimerkiksi palkka-armeijaan meillä ei ole varaa. Siksi niin järjestelmän oikeudenmukaisuus ja hyväksyttävyys kuin myös sen kyky tuottaa oikeanlaista valmiutta ovat ensisijaisen tärkeitä. Nykyinen asevelvollisuusjärjestelmämme ei enää näihin vaatimuksiin vastaa, ja se pitääkin uudistaa mahdollisimman pian. 

Järjestelmää uudistettaessa pitää pyrkiä ratkaisemaan niin tasa-arvoon ja vapaamatkustukseen kuin tuotettaviin suorituskykyihinkin liittyvät haasteet. Käytännössä ratkaisu löytynee yleisestä, laajasti ymmärretystä maanpuolustusvelvollisuudesta, jossa perinteisten ase- ja siviilipalvelusten rinnalle tuodaan myös muita tapoja velvollisuuden suorittamiseen. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi kouluttautumista ja osaamisen ylläpitoa mm. aiemmin mainittujen uusien uhkien hallitsemisen kannalta merkityksellisillä aloilla.

Nykyinen asevelvollisuusjärjestelmämme heijastelee mennyttä maailmaa. Se on parasta ennen eilistä, mutta käyttökelpoinen vielä hetken. Uudistamisella on kuitenkin kiire, sillä peruskallioksemmekin kutsutut maanpuolustus ja puolustuskykymme uhkaavat rapautua. Niin ei saa tapahtua.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti